עורך דין טל קדש - בירור יהדות- משפט מנהלי בבתי הדין
עו"ד טל קדש - עורך דין ארנונה והיטלים, ליטיגציה ונ

עו"ד טל קדש - מיסוי מוניציפלי ▪️ ליטיגציה מנהלית, אזרחית ומסחרית ▪️ נוטריון

Dun's 100 - דירוג מיסוי מוניציפלי - משרד עו"ד טל ק
BDI CODE- דירוג מיסוי מוניציפאלי - משרד עורכי דין
בקרו אותנו גם בפייסבוק
פנה אלינו לייעוץ
arrow-left, arrow-left, previous, left
יש לך שאלה?

בירור יהדות- משפט מנהלי בבתי הדין

 
בירור יהדות הינו הליך המבוצע בתוככי בתי הדין הרבניים, תחת עניהם הפקחות של דייני בתי הדין ומבררי יהדות, מטעם בתי הדין שהינם מומחים בתחום זה.
 
משרדנו באמצעות עוה"ד טל קדש, ייצג לא אחת אזרחים אשר נקראו, ביום הבהיר, להתייצב בפני בית הדין, לצורך בירור יהדותם. אם אגב נישואין כדת משה וישראל, אם אגב הליך של גירושין.
 
במסגרת ההליך נדרש הנבדק למלא טופס "הרצאת פרטים", שבו עליו לפרט את שמות קרובי משפחתו (אילן יוחסין) שניים עד שלושה דורות אחורה. בנוסף, עליו להציג מסמכים שונים כמו תעודת לידה מקורית שלו, של אמו ושל סבתו מצד האימא; תעודת נישואין/גירושין של אמו והוריה; תמונות משפחתיות וכל מסמך אחר שיכול להוכיח את יהדותו (דרכונים, תעודת פטירה, פנקסי עבודה, פנקסי מילואים, דיפלומות, תעודות אימוץ, אישורי הכרת אבהות ועוד). מומלץ להגיע לבירור עם אם הנבדק, וככל שהדבר אפשרי, גם עם הסבתא מצד האם.

משרדנו נתקל לא אחת במקרים שבהם יהדות אושרה בעבר על ידי בתי הדין באופן רשמי, אלא ששנים לאחר מכן נפתח העניין שוב במפתיע וללא כל התראה. למשל, לנוכח הליך גירושין של קרוב משפחה אחר, או עלייה ארצה של קרוב משפחה, אשר לגביו מבוצעת בדיקה מחודשת.
 
​במקרים אלו, עלינו ליתן את הדעת, לאינטרס ההסתמכות העצום של האזרחים אשר כעת לכאורה מעמדם בארץ ישראל ועצם זהותם מוטל בספק על ידי גורם ממסדי, שנים לאחר שחיו כיהודים, התנהלו כיהודים, וחינכו את ילדיהם כיהודים לכל דבר ועניין. המשבר מתעצם עוד יותר, במקרים שבהם מי שנדרשים לערוך בירור, הינם אזרחים מסורתיים, המתגוררים למשל ביישובים קהילתיים דתייים.
 
הבירור לכשעצמו הינו הליך שלרוב מלווה בחשדנות ובתחושה של אנטי מצד מבקש הבירור. ביחד עם זאת, עלינו לזכור שבתחום זה, לאחר הליך הבירור בתי הדין מחליטים לא אחת לאשר את היהדות ולאפשר לאותם טעוני בירור, לשוב לשגרת יומם. אין להקל ראש בעגמת הנפש ובייסורים שעוברים אותם אזרחים לאורך ההליך.
 
לסיכום, עלינו לזכור החלטות בתי הדין הרבניים כפופות לדין הכללי ולעקרונות המשפט המנהלי החלים על כל רשות ציבורית. כשמדובר בהחלטות סותרות מעין אלה, בית הדין נדרש להציג נימוקים כבדי משקל מדוע החליט לפתוח מחדש את ההחלטה הראשונה שאישרה את יהדות בעבר וליתן הדעת לעקרונות מנחים כדוגמת אינטרס ההסתמכות, התנהלות המדינה, הבדיקות שביצעה בעבר, מות קרובי משפחה אשר אינם יכולים להתייצב להעיד על אורחות חיים, ועוד כהנה וכהנה נסיבות פרטניות ביחס לכל מקרה ומקרה.