עורך דין טל קדש - התמודדות משפטית עם חיוב של הרשות בגין היטל שצ"פ
עו"ד טל קדש - עורך דין ארנונה והיטלים, ליטיגציה ונ

עו"ד טל קדש - מיסוי מוניציפלי ▪️ ליטיגציה מנהלית, אזרחית ומסחרית ▪️ נוטריון

Dun's 100 - דירוג מיסוי מוניציפלי - משרד עו"ד טל ק
BDI CODE- דירוג מיסוי מוניציפאלי - משרד עורכי דין
בקרו אותנו גם בפייסבוק
פנה אלינו לייעוץ
arrow-left, arrow-left, previous, left
יש לך שאלה?

התמודדות משפטית עם חיוב של הרשות בגין היטל שצ"פ

ביטול היטל שצ"פ  בסך של כ- 140,000 ₪ לאחר הגשת עתירה מנהלית כנגד עירית באר שבע באמצעות משרד עוה"ד טל קדש 

עיריית באר שבע דרשה מאת לקוחת המשרד, הבעלים של נכס עתיר שטחים, כי תישא בחיוב בגין היטל שצ"פ (שטחים ציבוריי פתוחים) בסך העולה על 140,000 ₪  מכח חוק עזר לבאר שבע (שטחים ציבוריים פתוחים), התשע"א- 2011.

הלקוחה חלקה על דרישת התשלום הבלתי מוצדקת ואף הגישה עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע.
מספר חודשים לאחר הגשת העתירה לבית המשפט באמצעות עורך הדין טל קדש, חזרה בה העירייה מדרישת תשלום היטל השצ"פ וביטלה אותה, באופן המצביע על ניסיון לגבות היטל שלא כדין וב-'שיטת מצליח'.

היטל שצ"פ נועד לתכלית אשר לשמה הוא נגבה ולא לשם התעשרות העירייה. על ההיטל לשקף נאמנה את הוצאות העירייה בגין הפיתוח. על פי חוק העזר, היטל שצ"פ נועד לכסות פיתוח של שטחים ציבוריים פתוחים המיועדים כדוגמת משטחים מרוצפים, מתקני הצללה, מתקני משחק גינות נוי, גני שעשועים, פארקים, מגרשי ספורט, עבודות גינון בתחום העירייה ולמעט שטחים ציבוריים כלל עירוניים. 

הוכח כי במקרה דנא, העירייה התכוונה באמצעות ההיטל שהיא ביקשה לגבות מאת העותרת, לפתח יעד תיירותי ותרבותי המיועד לשמש על פי טיבו ותכליתו את כלל תושבי העיר (גן רמז בעיר העתיקה), אך ביקשה כי העותרת, תממן את העלויות הללו.

סעיפים 250-251 לפקודת העיריות המסמיכים את העירייה להתקין חוקי עזר לגבות היטלים אך לא לגבות מיסים ולהעשיר את קופת העירייה. 

שימוש בכספי היטל שצ"פ, שלא למטרה לשמה הוא נועד, מהווה גביית מס שלא כדין, כאשר האמור עולה בקנה אחד עם נוהל משרד הפנים להכנת חוקי עזר לשצ"פ . 
העירייה בחרה שלא להתמודד עם טענות נוספות אשר הטילו ספק רב בחוקיות ההיטל, כדוגמת הימצאות העותרת מחוץ לגבולות העיר העתיקה שבו בוצע הפיתוח, טענות הנוגעות לכך שאת ההיטל ביקשה העירייה לגבות שלא מבעלי נכסים אחרים, וזאת בהישען על תחשיב הוצאות אשר הועברו על ידי העירייה ועוד.

לסיכום, על בעלי נכסים להטיל ספק רב בחוקיות דרישות תשלום המופנות מצד רשויות כדוגמת היטלים מסוגים שונים, חיובי ארנונה אגרות וכיוצ"ב ומוצע תמיד להתמודד באפיקים המשפטיים המקובלים כדי לנסות לצמצם או לבטל את דרישת התשלום.

עורך הדין טל קדש, מיסוי מוניציפאלי, רשויות מקומיות, משפט מסחרי וליטיגציה. 

עורך הדין טל קדש הינו מחבר הספר "דיני ארנונה – פרשנות הלכה ומעשה". 

מייל: tal@kadesh-law.co.il